Analizirali smo programe dvije izborne liste za skupštinu Dinama i zaključili tko je pobjednik izbora
Vrijeme Čitanja: 12min | sub. 02.03.24. | 18:00
U subotu, 2. ožujka, u GNK Dinamu održat će se prvi demokratski izbori u povijesti kluba. Na izborima će moći sudjelovati svi punoljetni članovi koji su do 15. veljače 2024. obnovili članstvo iz prošle godine te će moći glasati za jednu od dvije liste iz prve izborne jedinice, a koja će po sistemu ‘pobjednik uzima sve’ dati 25 članova novog saziva Dinamove skupštine.
Nakon što smo predstavili oba programa dvije članske liste iz prve izborne jedinice, odradili razgovore s predsjedničkim kandidatima (i istaknutim članovima lista), u današnjem tekstu osvrnut ćemo se na komparativnu analizu izbornih programa dvije članske liste iz prve izborne jedinice, a koju čine Lista broj 1 ‘Dinamo iznad svih’ (nositelj Otto Barić) i Lista broj 2 ‘Dinamovo proljeće’ (nositelj Velimir Zajec).
Napomenimo kako ćemo Izborni program aktualnog predsjednika kluba Mirka Barišića detaljnije analizirati u idućem tjednu, nakon što završe izbori za ‘Dinamov parlament’ i prije nego što počnu izbori za novog Dinamovog predsjednika.
Svjesni brojnih znanstvenih istraživa o preferencijama birača, koje tvrde kako birače ne zanimaju previše politički programi, već svoju odluku o glasovanju (i izlasku na izbore) donose na temelju drugih parametara, više emotivnih nego racionalnih, poput ideološke (stranačke) privrženosti, atraktivnosti, karaktera i reputacije kandidata i drugih, iskoristili smo svojevrsni klikbejt u naslovu, na kojeg smo vam, prije same analize programa, dužni dati i odgovor:
Pobjednik Dinamovih izbora su - Dinamovi članovi.
Neki će komentirati kako ovdje nije riječ o u potpunosti demokratskim izborima, jer članovi biraju tek 25 od ukupno 60 mjesta u skupštini (41.6 posto), dok preostalih 35 mjesta (58.4) posto bira aktualni saziv izvršnog odbora kluba.
Međutim, svi članovi Dinama iz 2023. i 2024. godine mogli su poslati svoju kandidaturu za izbore u drugoj izbornoj jedinici. Prema tome, zadovoljeno je temeljno načelo demokratskog zastupanja i demokratskog načina očitovanja volje članova. Članovi s pravom glasa, dakle, mogu zaokružiti jednu od dvije liste u prvoj izbornoj jedinici (ili ‘prekrižiti listić’ ako se ne slažu s njihovim politikama), a svi članovi s pravom glasa imali su pravo biti birani u drugoj izbornoj jedinici koja je na kraju iznjedrila čak 86 kandidata. Za neke možda nije idealno, ali demokratično - je.
Listu kandidata druge izborne jedinice pronađite OVDJE.
Osim što su Dinamovi članovi nakon ‘desetljetne borbe’ za svoja članska prava dobili mogućnost izlaska na izbore i glasanja za listu koja im je prihvatljivija (ili se kandidirati za izbore u drugoj izbornoj jedinici, čime je djelomično zastupljeno načelo demokratičnosti i u toj 'jedinici'), ovim putem trebamo napomenuti kako su obje liste iz prve izborne jedinice povijesnim klupskim izborima pristupile vrlo profesionalno i sveobuhvatno.
Obje liste na izbore su izašle s vrlo jasnim vizualnim identitetom (u kojima dominira, dakako, plava boja), vrlo rano objavile su listu kandidata (na obje liste nalaze se neka zvučna imena iz hrvatskog sportskog, javnog, akademskog i poslovnog svijeta). Obje liste moramo pohvaliti kako su odradile jako dobar pr-ovski posao i bile su vrlo dobro zastupljene u medijima. Odradile su, također, vrlo dobar marketing na društvenim mrežama, ali i na terenu, družeći se sa svojim potencijalnim biračima, dijeleći svoje programe i letke na utakmicama Dinama (a lista Dinamovo proljeće i na utakmicama Futsal Dinama).
Odigraj na svoje favorite u širokoj ponudi na Germaniji (Igraj odgovorno, 18+)
Za svaku pohvalu je i ‘ton’ obje kampanje. Izuzev nekoliko ne toliko velikih iznimaka, negativne kampanje i difamacije suparničke liste bilo je vrlo malo. Obje kampanje bile su vrlo afirmativne, usmjerene na budućnost Dinama i njegov prosperitet.
U ovom tekstu nećemo analizirati sadržaj i kvalitetu dvije kampanje, sud o tome prepuštamo Dinamovim članovima. Na koncu, rezultati izbora pokazat će koja je lista odradila kvalitetniju kampanju i uspjela više mobilizirati svoje birače.
U tekstu ćemo analizirati programe obje liste. Ovu analizu probali smo napraviti što objektivnije, prenoseći ključne točke i stavke oba programa, ne donoseći svoj sud o navedenim točkama.
U analizi svake točke listu ‘Dinamo iznad svih’ spominjemo ispred ‘Dinamovog proljeća’, sukladno redoslijedu na ‘glasačkim listićima’.
Program liste broj 1 'Dinamo iznad svih' možete pročitati OVDJE.
Program liste broj 2 'Dinamovo proljeće' možete pročitati OVDJE.
DESET TOČAKA
Što se tiče same srži programa, program liste 'Dinamo iznad svih' ima devet točaka + poglavlje o temeljnim načelima, a program liste 'Dinamovo proljeće' 11 od koji je jedna ‘nulta točka’ koja označava temeljitu dubinsku analizu postojećeg stanja.
Kako bismo lakše usporedili dva plana rada, stavke smo podijelili na:
1. Uvodne točke i načela
2. Sportski segment
3. Financije
3.1. Prihodi
3.2. Troškovi
3.3. Odjel financija i računovodstva
4. Statut i članstvo
5. Stadion
6. Organizacija
7. Marketing
8. Legende kluba
9. Rad s institucijama
10. Održivo poslovanje
1. UVODNE TOČKE I NAČELA
Program liste ‘Dinamo iznad svih’ započinje s četiri načela - načelo neovisnosti, načelo demokratskog ustroja, načelo nespojivosti.
“Svojim životnim iskustvom i stručnim znanjima, a nadasve velikom i bez interesnom ljubavi za naš Dinamo, želja nam je, kroz djelovanje i rad u najvišem klupskom tijelu, svojim afirmativnim pristupom, transparentnim i dobronamjernim prijedlozima i rješenja doprinijeti da naš Klub napreduje u svakom smislu i postane još uspješniji”, stoji u programu liste ‘Dinamo iznad svih’.
Lista ‘Dinamovo proljeće’ svoj program započinje s vizijom izborne liste: “Otvoren klub koji pripada svojim članovima. Moderan, transparentan i uspješan Klub na terenu i u poslovanju. Klub koji njeguje građanski kulturu te zagrebački i hrvatski identitet”.
Prije predstavljanja 10 točaka programa osvrnula se i na ‘Dubinsku analizu trenutne situacije kluba’, odnosno o dubinskoj analizi cjelokupnog poslovanja i poslovnih procesa na pravni, financijski, porezni i tehnički status poslovanja kluba te povezanih poduzeća.
2. SPORTSKI SEGMENT
Za najveći postotak navijača i članova jednog športskog kluba najbitnija stavka je sportska izvrsnost prve momčadi, a potom i kvalitetna omladinska škola. U Dinamovom slučaju navijači žele nastavak sportske izvrsnosti u oba segmenta.
Naravno, obje liste na Dinamovim izborima od Dinama traže rezultatsku izvrsnost, odnosno kontinuirano osvajanje domaćih trofeja (prvenstvo HNL-a), igranje u jednom od grupnih natjecanja europskih liga, a lista ‘Dinamovo proljeće’, sukladno svojem imenu, ističe i redovito igranje Dinamovog proljeća u Europi.
Barićeva lista teži ostanku Dinama među top 50 europskih klubova, a Zajecova da Dinamo ostane centar rezultatske izvrsnosti, najveći klub u Hrvatskoj i respektabilan klub u regiji. Zajecova lista također navodi redovito igranje mlađih uzrasta u europskim natjecanjima.
Obje liste zalažu se za angažman sportskog direktora koji bi imao široku odgovornost i ovlasti.
Što se tiče omladinske škole, lista 'Dinamo iznad svih' smatra kako je ključ u pronalasku kluba partnera iz nižih hrvatskih liga ili iz 1. Slovenske rige, ulaganje u smještajne kapacitete za mlade igrače i kreiranje razvojnih programa svih mladih igrača koji su potencijal za prvu momčad.
Lista Dinamovo proljeće toj je problematici pristupila dosta opširnije i omladinskoj školi posvetila čak dva ‘slidea’ u svojem programu. “Vrhunska, uspješna i svjetski prepoznatljiva omladinska škola temelj je budućnosti i održivosti kluba”.
Proljećari predlažu postepeno povećanje budžeta za omladinsku školu, jasnije definiranje ugovornih odnosima s trenerima i ulaganje u njih kroz edukacije i dodatna školovanja. Predlažu razvijanje programa razmjene trenera s klubovima izvan Hrvatske, usavršavanje skautske službe za mlade igrače. Govore o fizičkom, emocionalnom i psihološkom razvoju mladih igrača i ističu važnost obrazovanja te uvođenje ‘plana B’, o alternativama u slučaju neželjenog razvoja nogometnog puta (poput teže ozljede).
Kao i suparnička lista, smatraju da je potrebno razviti suradnju s klubovima iz nižih lista s jasno definiranim ciljevima za posuđene igrače.
3. FINANCIJE
3.1. Prihodi
Lista ‘Dinamo iznad svih' zalaže se za rast udjela komercijalnih prihoda, a ovisnost kluba o transferima i UEFA-inim nagradama namjeravaju riješiti kroz kadrovsko ekipiranje i širenje maloprodajne mreže. Također, teže povećanju donacija Grada Zagreba kroz programe javnih potreba u sportu i potpore vrhunskom sportu.
Lista ‘Dinamovo proljeće smatra kako će klub kroz veću transparentnost i otvorenost prema članovima i navijačima značajno podići prihode od članarina, ulaznica i prodaje proizvoda. Zbog pozitivnijeg imidža i većeg broja članova porasti će i prihodi od velikih i malih sponzora. I Lista Dinamovo proljeće teži povećanju donacija iz sredstva gradskog proračuna, a ono što lista Dinamovi proljeće spominje, za razliku od liste Dinamo iznad svih, je priprema i provedba projekata Europske unije te iskorištavanje EU fondova.
3.2. Troškovi
Lista ‘Dinamo iznad svih’ želi smanjiti troškove drugačijom formulacijom plaća igrača trenera koji bi se plaćali djelomično fiksnim iznosom, a djelomice varijabilnim (u skladu s ostvarenim rezultatima). Smatraju da je potrebno smanjiti posredničke naknade kod transfera i njihovo ograničenje na (prema preporuci FIFA-e) na 3-10 posto te smanjiti udio kojeg igrači dobiju kod transfera u drudge klubove.
Lista Dinamovo proljeće također želi smanjiti troškove posredničkih provizija prema FIFA-inim standardima. Smatraju da je potrebno smanjiti broj igrača pod ugovorom, ali i odrediti hijerarhijsko određivanje platnih lista unutar prve momčadi.
Što se tiče povećanja troškova, lista Dinamovo proljeće želi uvesti veće bonuse u slučaju postizanja rezultatskih ciljeva kluba koji bi se reflektirali na značajno povećanje prihoda (poput plasmana u Ligu prvaka), ali i povećati budžet za prvu momčad, omladinsku školu i vrhunskog sportskog direktora koji bi se, posljedično, također reflektirali na povećanje prihoda od igranja Europskih natjecanja i prodaje igrača.
3.3. Odjel financija i računovodstva
Dok se lista Dinamo iznad svih ne osvrće na taj segment poslovanja kluba, lista Dinamovo proljeće dala mu je veliki prostor u svojem programu. Druga lista, naime, smatra kako u Upravi kluba mora sjediti član zadužen za financije i računovodstvo. Smatraju da je potrebno smanjiti ovisnost kluba o jednoj financijskoj instituciji. Teže uspostavljanju poslovnog i financisjkog planiranja, optimiziranju troškova upravljanja klubom, razvijanju ključnih pokazatelja performansi (KPI-jeva), zatim izradi redovitih izvještaja i uspostavljanja učinkovitog sustava unutarnje kontrole kako bi se osiguralo da se obavljanje poslovanja odvija na pravilan, etičan i učinkovit način…
4. STATUT I ČLANSTVO
Kada je riječ o statutu kluba Barićeva lista traži proporcijalno punjenje skupštine s izbornih lista (odnosno promjenu postojećeg sistema ‘pobjednik uzima sve’), ali i smanjenje članova skupštine koje bira Izvršni odbor (trenutno 35 članova) te smanjenje ovlasti Izvršnog odbora generalno.
Lista 'Dinamovo proljeće' zalaže se, pak, za čuvanje članskih prava propisanih statutom, dodatnoj edukaciji članova o članskim pravima, te razvijanju demokratskih procesa unutar kluba.
Obje liste zalažu se za dodatno promoviranje Dinama i njegovih vrijednosti unutar Hrvatske i u inozemstvu, zatim za razvijanje klupskog odjela za članove, organiziranje Plavih noći/Plavih klubova, a Proljećari spominju i fokus na povjerenike kao ambasadore kluba.
Druga kandidacijska lista (Dinamovo proljeće) još spominje potrebu definiranja kategorija članstva (prilagodba komunikacije i pogodnosti za svaku od kategorija), promoviranje i nagrađivanje dugogodišnjih članova, program edukacije za mlade članove, dodatnu digitalizaciju članstva i procesa učlanjivanja, godišnju tribinu za komunikaciju članova s IO i upravom…
5. STADION
Obje liste značajan prostor posvetile su novom Dinamovom stadionu, bolnoj točki gotovo svakog navijača Plavih.
Obje liste smatraju da stadion mora ostati na Maksimiru. Lista ‘Dinamo iznad svih’ daje dvije solucije za novi Maksimir - rekonstrukciju postojećeg stadiona te izgradnju novog, dok lista Dinamovo proljeće ističe izgradnju potpuno novog zdanja, bez opcije rekonstrukcije postojećeg Maksimira..
Lista ‘Dinamo iznad svih’ predlaže stadion kapaciteta 35 tisuća gledatelja uz nužnu sportsku infrastrukturu (pomoćne terene, nogometna škola kamp, klupski muzej…) te popratne komercijalne sadržaje. Lista Dinamovo proljeće ne spominje kapacitet novog Maksimira, ali navodi komercijalni i popratni sadržaj (ugostiteljske segmente, fan shop, Dinamov vrtić i tematsku igraonicu, Dinamov muzej, prostorije za navijačke aktivnosti, klupski hotel, internat za mlade igrače izvan Zagreba…)
Barićeva lista smatra kako je rok za izgradnju novog Maksimira četiri godine od dogovora s gradom, te predlaže montažni stadion u Sesvetama kao zamjeni stadion za Dinamo.
Zajecova lista navodi ‘što skoriji rok’ izgradnje te ističe igranje na zamjenskom stadionu u Kranjčevićevoj dok se ne izgradi novi Maksimir.
Obje liste smatraju kako Dinamo mora biti uključen u izgradnju (ili rekonstrukciju) stadiona, a lista Dinamo iznad svih napominje i Dinamovo pravo građenja ili koncesiju na stadion uz minimalnu naknadu na 60 godina.
6. ORGANIZACIJA
U ovom segmentu programa lista 'Dinamovo proljeće' je posvetila značajan prostor, za razliku od liste Dinamo iznad svih koja ni ne spominje organizacijsku strukturu kluba. Proljećari se zalažu za organizaciju i sistematiku radnih mjesta te poslovnih procesa te jasno definiranje ciljeva, misije i vizije kluba te strategije za njihovo ostvarivanje. Naglasak stavljaju na digitalizaciju poslovanja i poslovnih procesa, razvijanje strategije za razvoj ljudskih potencijala ali i sustava za izvještavanje i naprednu analitiku. Spominju se sustavi za unapređenje i komunikacije s članstvom.
7. MARKETING
I ovom segmentu programa lista 'Dinamovo proljeće (Zajec)' dala je značajan prostor, za razliku od suprotstavljene Barićeve liste koja se u svojem programu ne osvrće konkretno na taj segment poslovanja kluba.
Proljećari smatraju kako je potrebno u upravu postaviti člana uprave zaduženog za marketing. Zazivaju povećanje kvalitete i kvantitete kanala komunikacije s navijačima, ali i dodatno razvijanje klupskog odjela za odnosne s medijima. Proljećari, također, spominju razvijaju marketinške strategije s ciljem uspostave sponzorske suradnje i partnerstva, povećanje zabavnog sadržaja za vrijeme klupskih utakmica i drugih događanja….
8. LEGENDE KLUBA
Lista Dinamo iznad svih želi osnažiti djelovanje kluba bivših igrača u sklopu kojeg bi bivši igrači i treneri sudjelovali u promociji Kluba u Hrvatskoj i inozemstvu, o čemu govori i lista Dinamovo proljeće (Određivanje ambasadora iz redova bivših igrača koji predstavljaju Klub)
Lista ‘Dinamovo proljeće’ se obuhvatnije osvrnula na ovu temu. Naglašava važnost povratka bivših igrača koji mogu igrački i marketinški doprinijeti. Smatraju da je potrebno odrediti odgovornu osobu ili odjel koji će redovito komunicrati s bivšim igračima. Organiziranje raznih manifestacija na kojima sudjeluju klupske legende te organiziranje službenog tijela unutar struktuira kluba. Proljećari smatraju da legende moraju imati posebnu mjesto na novom stadionu, a ističu i pokretanje programa Plava budućnost u kojem se seniorske igrače kroz pozitivnu selekciju potiče da se uključe u obrazovanje pružajući im u tome podršku
9. RAD S INSTITUCIJAMA
U ovoj stavki, lista Dinamo iznad svih ‘vraća se u igru’. Obje liste zalažu se za uspješnu suradnju s Dinamovim krovnim organizacijama HNS-om i ZNS-om. Lista ‘Dinamo iznad svih’ zaziva i uspostavljanje, odnosno ponovno obnavljanje Udruge prvoligaša, podržati rad Udruženja sportskih klubova pri Hrvatskoj gospodarskoj komori u cilju izmjene poreznog zakona kako bi se olakšalo financiranje sporta te inicijativu za oslobađanje troškova PDV-a za klubove pri kupnji sportske opreme za djecu i mlade.
Zanimljivo, udruga ‘Dinamo iznad svih spominje’ i suradnju i integraciju s drugim zagrebačkim uspješnim športskim klubovima kao što su RK Zagreb, Cibona, KK Dinamo, Futsal Dinamo i OK Dinamo.
‘Dinamovo proljeće’ predlaže zajedničke marketinške kampanje s Gradom Zagrebom na području promocije Zagreba i turizma, a spominje i bolje iskorištavanje Dinamove visoke pozicije u Europskom udruženju klubova (ECA s ciljem zaštite interesa kluba, ali i hrvatskog nogometa
10. DRUŠTVENO ODGOVORNO I ODRŽIVO POSLOVANJE
Obje liste smatraju kako treba podržati rad zaklade Nema predaje.
Lista Dinamovo proljeće ovoj temi je posvetila dosta veći prostor - smatraju kako je potrebno razviti i implementirati etički kodeks baziran na sjajnom sustavu Dinamovih vrednota, povezivanje s lokalnom zajednicom i osnovnim školama, postaviti osobu unutar kluba koja će se baviti društveno odgovornim poslovanjem, provesti Climate Neutral Now inicijativu te izraditi izvješće o održivosti koje će biti integriranu u financijsko izvješće kluba.
ZAKLJUČAK
Obje liste i njihovi nositelji svojim članovima na uvid su dale vrlo sveobuhvatne programe za koje je potrebno izdvojiti minimalno pola sata čitanja kako bi se detaljno prošao i razumio cijeli program.
O kvaliteti programa, rekli smo, nećemo, no, napomenimo samo kako su obje liste vrlo veliki prostor dale temama koje su vjerojatno i najbitnije za Dinamove navijače, a odnose se na rezultatsku izvrsnost, povećanje prihoda i smanjenje troškova, pitanju razvoja članskog odjela kluba i, dakako, pitanju novog klupskog stadiona koji bi, slažu se obje liste, trebao ostati u Maksimiru.
Lista ‘Dinamo iznad svih’ dala je veći naglasak na stavku ‘rad s instutiacma’ od suparničke liste, dok je lista ‘Dinamova proljeće’ više prostora od ‘Barićevaca’ posvetila temama poput organizacije kluba (uključujući i odjel za financije i računovodstvo), marketingu, legendama kluba te održivom i odgovornom poslovanju.
Također, s obzirom na to da se na listi "Dinamovo proljeće" nalaze brojni ljudi koji više od desetljeća promoviraju demokratizaciju kluba (neki od njih bili su aktivni sudionici članskih incijativa i udruga), nekako je logično da su Proljećari u svojem programu dali veći prostor instituciji klupskog članstva i dodatnog razvijanja tog segmenta.
Sve u svemu, najveći pobjednici ovih izbora, Dinamovi članovi, imat će slatke muke jer obje liste slažu se oko temeljne stavke - žele uspješan, demokratski i transparentni Dinamo.