
Retrovizor straha: finale u Abu Dhabiju i psihologija pobjednika
Vrijeme Čitanja: 7min | ned. 07.12.25. | 08:05
Dogodi li se još jedno čudo u Abu Dhabiju, Max bi se trebao s peharom odšetati do garaže McLarena i svakog srdačno izgrliti. Posebno Browna. Njega bi mogao i zaliti šampanjcem…
„On je poput onog tipa iz horor filmova, za kojeg mislite da je gotov, a onda se odjednom stvori iza vas. Nevjerojatan talent. Moramo ga ignorirati, ne možemo kontrolirati što on radi“, reći će u predvečerje velikog 'finala' Formule 1 u Abu Dhabiju, Zak Brown.
'Čudovište' o kojem govori šef McLarena je Max Verstappen, nevjerojatni Nizozemac koji je koncem kolovoza zaostajao ogromna 104 boda za tada vodećim vozačem, Oscarom Piastrijem, a koji uoči posljednje utrke sezone ima priliku oktititi se petim uzastopnim naslovom prvaka.
Piastri, Verstappen i Lando Norris su, naime, stisnuti u samo 16 bodova i uoči megdana u 'pustinji', sve je otvoreno.
Ili više-manje sve. Norris i dalje ima najbolju šansu stići do svog prvog naslova prvaka, s obzirom da je u čitavom vrtuljku uspio inkasirati najviše bodova, pa je trenutno na 12 bodova ispred letećeg Nizozemca iz Red Bulla i 16 ispred momčadskog kolege.
REUTERS/Jakub PorzyckiDugo bi trajalo raspetljavanje dosadašnjeg scenarija, kako se momčad McLarena dovela do toga da im je individualni naslov još uvijek – potemkinovo selo, ali najbrži vodič za eksplanaciju bilo bi citiranje izjave glavnog i odgovornog – Zaka Browna, s početka studenog.
„Ako Max osvoji prvenstvo, mi ćemo reći da smo dali sve od sebe i nećemo se previše gristi zbog toga“, započeo je Brown izjavu od koje se Norrisu i Piastriju, vjerojatno i sada povraća.
„Radije bih da su nam vozači izjednačeni po bodovima i da nas je drugi vozač pobijedio za bod, nego alternativa - da kažemo jednom od svojih vozača 'znam da ti je san osvojiti naslov prvaka, ali mi smo bacanjem novčića odlučili da to nećeš napraviti ove sezone'. Svjesni smo 2007. godine, kada su dvojica vozača bila izjednačena po bodovima“, dodao je Brown, koji je odredio da se njegovi vozači 'dogovore' na stazi, što je u sportskom i natjecateljskom duhu najpravednije, ali u retrovizoru im je čitavo vrijeme bio koristoljubiv tip koji s „nožem u zubima“ juri njegov plahi dvojac.
Podsjetio je Brown i na legendarnu borbu vozača McLarena, Lewisa Hamiltona i Fernanda Alonsa, koji su međusobnom borbom, dali priliku Ferrarijevom Kimiju Raikkonenu da im se prišulja i 'ukrade' naslov prvaka.
McLaren je 2007. u Brazil stigao s dvojicom vozača u konkurenciji za ukupnu pobjedu. Alonso se te sezone pridružio McLarenu, nakon back to back naslova u Renaultu, kako bi pomogao nevjerojatno talentiranom klincu, Lewis Hamiltonu, da što prije sazrije. I bome je uspio u tome.
Dogodi li se još jedno čudo u Abu Dhabiju, Max bi se trebao s peharom odšetati do garaže McLarena i svakog srdačno izgrliti. Posebno Browna. Njega bi mogao i zaliti šampanjcem…Očekivalo se da će Alonso voditi nalet momčadi iz Wokinga, no Lewisova brzina je iznenadila čitavu momčad. Sezona puna prevrata kulminirala je aferom 'Spygate', zbog koje je McLaren zaradio sto milijuna dolara tešku kaznu te isključenje iz konkurencije za momčadski naslov. U igri je, međutim, još uvijek bila vozačka titula. Hamilton je prvu priliku propustio u Kini, kada je nasukao svoj bolid u pješčanu zamku pored staze, nakon krive taktike. Unatoč tome, u Brazil je stigao s četiri boda viška u odnosu na Alonsa i sedam u odnosu na Raikkonena. U eri u kojoj se pobjeda vrednovala s deset bodova, Britanac je bio u sedlu. Alonso je već tada znao da će mu to biti posljednja utrka u britanskoj momćadi, jer je njegov odnos sa šefovima bio ruiniran do mjere do koje se više nije mogao zakrpati. Španjolac i Ron Dennis nisu se, najblaže rečeno, slagali, a to su, nerijetko, i javno pokazivali.
Hamilton se u Brazilu kvalificirao drugi, ispred dvojice rivala, ali je u prvom krugu napravio pogrešku i pao na osmo mjesto. Ubrzo se krenuo probijati, stigao do šeste pozicije – što bi mu, s obzirom na drugo mjesto Raikkonena i treće Alonsa, tada bilo dovoljno – samo da bi ga snašli problemi s mjenjačem, zbog čega je neko vrijeme puzao po Interlagosu. Kada je napokon uspio 'resetirati' svoj bolid, skliznuo je sve do 18. mjesta. U tom trenutku je Alonso bio na korak do naslova.
Ali Ferrari, koji je tih godina još uvijek znao kako se vozi i vodi jedna F1 utrka, imao je Felipea Massu na prvom mjestu i diskretna zamjena pozicija dvojice vozača, donijela bi Kimiju titulu, kada bi Alonso ostao treći, a Hamilton ispod petog mjesta. U završnoj rundi odlazaka u boks, Ferrari je prvog pozvao Massu, dok je Raikkonen 'upucao' još pokoji najbrži krug, zbog čega je uspio kroz boks proći momčadskog kolegu.
Hamilton se junački borio, došao i do sedmog mjesta, ali i on i Alonso su nakon prolaska kroz ciljnu ravninu morali stisnuti ruku hladnokrvnom Fincu čiji je Ferrari prvi prešao ciljem, a Kimi s bodom prednosti osvojio naslov prvaka.
REUTERS/Paulo Whitaker (BRAZIL)Slična situacija zbila se i 2010. godine. I tada se, kao i danas, posljednja utrka vozila na stazi Yas Marina, a u troboju su bili Alonso, Mark Webber i Sebastian Vettel. Teoretski je i Hamilton bio u igri, no njegova 24 boda zaostatka za Alonsom su više služila kao pogonsko gorivo njegovim obožavateljima, nego kao realna priča.
Webber je Alonsu gledao u leđa s osam bodova zaostatka, a Vettel s 15. U svojoj inauguralnoj sezoni za Ferrari, Alonso je ugrabio pet pobjeda, a u vrh poretka za naslov prvaka stigao je nakon Koreje, kada su oba vozača Red Bulla odustala. Pobjeda Vettela u Brazilu stisnula je razliku na vrhu, no Španjolac je i dalje kotirao kao prvi pick.
Vettel je bio 'loša oklada'. Iako je tada bio najmlađi pobjednik F1 utrke u povijesti, izgledalo je da je pritisak osvajanja prvog naslova pretežak za tada 21-godišnjeg klinca. A glavni konkurenti su bili kudikamo iskusniji, a k tome, Alonso je u svojim trofejnim kabinetima već imao dva pehara.
Uostalom, Ferrari je jasno isticao kako je Webber njihov prvi konkurent.
Action Images / Crispin Thruston LivepicPuno iskusniji, 11 godina stariji Vettelov kolega je bio Red Bullova najbolja prilika. Unatoč sporijem tempu u smiraju sezone, pobjedom bi Webber osigurao naslov. Kao što je bio i slučaj kod Alonsa tri godine ranije, kada je Španjolac osjećao da McLaren gura Hamiltona, tako je i Australac bio pod dojmom da je Red Bull stao iza zlatnog klinca, Vettela.
Kvalifikacije su pripale upravo potonjem koji je startao ispred Hamiltona na drugom, Alonsa na trećem i Webbera na petom mjestu. Takav poredak na kraju bi donio Alonsu treći naslov u karijeri. Ali kako to obično biva, staza je 'režirala' malo drugačiji rasplet. Alonso je skliznuo do četvrtog mjesta na startu, no i to bi mu bilo dovoljno za konačno slavlje. Samo je bilo bitno pobijediti Webbera.
Pa kada je Red Bull pozvao Webbera u boks, kako bi prošli Felipea Massu, Ferari je znao da mora odgovoriti. Četiri kruga kasnije, Alonso je došao u 'garažu' po nove gume koje su ga trebala održati ispred Red Bulla. To se, na njegovu nesreću, nije dogodilo.
Vitalij Petrov, koji je otišao u boks u prvom krugu tijekom sigurnosnog automobila, bio je ispred Alonsa i Webbera na stazi. Iako je vozio gotovo na felgama, njegove gume su držale su dovoljno dobro da bude ispred Alonsa. Abui Dhabi je staza na kojoj su pretjecanja izuzetno nezgodna, a Renaultov motor u Petrovom bolidu je imao dovoljno brzine na pravcu, da ga Alonso nije uspijevao prestići. Krug po krug, Alonsu je naslov curio kroz prste.
A naprijed? Naprijed je klinac kojeg su svi već otpisali vozio mirnu i mudru utrku, iskoristio je sve probleme svojih konkurenata, a posebno Ferrarijev fokus na njegovog momčadskog kolegu i na kraju se dokopao svog prvog, od četiri naslova prvaka.
REUTERS/Vivek Prakash Petrov, koji je odradio 54 kruga na istim gumama, 'zadržao' je Alonsa na sedmom mjestu, a ovaj mu je, nakon prolaska ciljem, gestikulacijom i toplim riječima, jasno poručio što misli o njegovoj vožnji.
Hoće li Norris iskusiti gorku sudbinu Alonsa, Hamiltona i Webbera, ili će proslaviti svoj prvi naslov prvaka, doznat ćemo danas od 14 sati. Najveći pritisak je na njemu, a on se, i po svojem priznanju, nije znao najbolje nositi s njim, kakoo prošle, tako i ove sezone. Tek nešto bolji od njega u toj kategoriji je Piastri, ali on je ionako s najtanjim šansama. A prvak mentalne čvrstoće je onaj tip s nožem u zubima koji prijeteći viri 'iz retrovizora'. Malo po malo je grickao prednost McLarena, iz drugog reda gledao kako se britanska momčad sabotira i sada ima veliku priliku. Da, hvata veliki zaostatak, ali ispod njegovog kombinezona je nešto drugačiji 'materijal' od onog s kojim raspolaže Norris.
Dogodi li se još jedno čudo u Abu Dhabiju, Max bi se trebao s peharom odšetati do garaže McLarena i svakog srdačno izgrliti. Posebno Browna. Njega bi mogao i zaliti šampanjcem…
Sofascore





.jpg.webp)




.jpg.webp)

